Thursday 25 December 2014

Aku tidaklah sebegitu

Assalamualaikum..
Bismillah..

Aku tidaklah cukup warak atau alim,
tidaklah bertahajjud tiap malam,
tidak juga menjaga solat di awal waktu,
tidak juga menjaga yang sunat,
tidak menjaga hubungan sesama manusia,
tidak mampu bercakap penuh hikmah,
tidak cukup sempurna menjaga hubungan dengan Allah, 
tidak semaksima berguna kepada ummah,
tidak menuntut ilmu sepenuhnya,
tidak menjadi anak yang soleh,
tidak menjadi teman yang berguna,
tidak menjadi murid yang tumpu,
tidak itu dan ini..

Tapi aku yakin, 
aku tidaklah sebegitu selamanya.

Belum.

Atau dengan kata lainnya masih memperbaiki diri. 

Aku tidak sebegitu, kerna aku masih memperbaiki.
Aku masih memperbaiki diri. Fahami aku.
Aku masih belajar,
Membimbing diri ku untuk menjadi 'begitu'

Yang ku tahu, 'itu' semua persediaan. 
Persediaan dan persiapan.
Kerna kematian,
bukan mainan,

Aku tidaklah sebegitu,
Tapi aku rindu untuk menemuiNya, Sang Pencipta,

Aku tidaklah sebegitu,
tapi aku cemburu,
Pada pemuda,
 menemuiNya di awal usia,
Peribadinya elok, ilmunya tinggi,
Mereka pergi meninggalkan dunia,
penuh fana, yang hanya sementara, tiada apa.

Sejenak aku berfikir,
Andai aku dijemputNya seawal itu,
di usia INI
Cukupkah bekalan ku?

Atau,
Adakah hidupku masih panjang?


Cuma ini pinta ku,

Aku sedang berusaha,
Untuk jadi yang terbaik,

Andai ada khilaf,
Maafkanlah,
Tegur-tegurlah.

Hidup penuh onar. Biasalah ;)

Aku yakin,
Ya Rahmaan, Ya Rahiim,
Maha Pemurah,  Maha Penyayang.
Kau mengujiku,
Kau sayang padaku.
Juga pada hamba2 Mu.


;)




No comments: